Konkurrenceregler

Geddekonkurrence

Nye regler – Den længste fisk er den største.

Bestyrelsen i Silkeborg Fiskeriforening, har besluttet at ændre, måden at finde den største fisk ved foreningens gedde konkurrencer. Da der er flere af vores medlemmer der har ytret ønske om at få lov til at genudsætte de store fisk der fanges, til konkurrencerne.

Da vi også er begyndt at have rigtigt mange dag- ugekort fiskere der kommer for at prøve at fange en stor fisk. Giver det ikke mening at slå de store fisk ihjel til en gedde konkurrence. Dette skal dog ikke forstås som at folk ikke må tage deres fisk med til indvejning, det må folk selvfølgelig gerne. Men vi oplever hvert år, desværre at folk bare efterlader deres fisk, når indvejningen er slut. Så fiskene bare kan smides i skraldespanden, hvis der ikke er en, der tager dem med hjem.

Vi har derfor besluttet at vi fremover vil måle længden på fisken i stedet for at veje. Det gør nemlig også at folk kan måle deres fangede fisk ude ved vandet, tage 2 billeder og genudsætte fisken.

Den ekstra præmie som Grejbiksen Thrige udlover ved vores gedde konkurrencer, med største gedde over 10 kg, ændres så den passer med den nye Indvejnings form, nemlig at det bliver den største gedde over 110 cm, Grejbiksen vil også have et foto af fanger og Fisk.

Måling af gedde

Billede hvor fisken ligger på højre side, på en vejemåtte eller lignende, med et målebånd der måler fra snude til hale spidsen. Målebåndet skal være farvet med 10 cm intervaller (et målebånd til syning). De første 10 cm skal kunne ses. På billedet skal også ligge fiskerens deltagerbevis med stempel og fiskekort.

Præsentation af gedde

Billede, hvor fiskeren sidder og holder fisken med hovedet i højre hånd og venstre hånd støtter kroppen, for at fiskens ryg ikke tager skade. (fisken må ikke løftes/hænge i hovedet da dens ryg tager skade).

Redskaber ud over fiskegrej:

Digitalkamera

Digitalkamera.

Ledning til kamera så vi evt. kan få billedet op på en computer.

Vejemåtte, eller lignende (for eksempel en sort affaldssæk). Dette underlaget gør meget lidt skade på fiskens slimlag.

Målebånd

Målebånd, der skifter farve for hver 10cm.